واکنشها به حوادث مشهد و قم؛ پشتپرده چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۰۰۲۴۲
فرارو- تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه (س) و حرم امام رضا (ع) با اعتراضهایی همراه بود که نهایتا به هتک حرمت این دو حرم تبدیل شد. در قم معترضان درب حرم را شکستند و در مشهد نیز معترضان با حمله به گیتهای ورودی خواستار ورود به حرم بودند که با مداخله نیروی انتظامی تلاش آنها به نتیجه نرسید.
به گزارش فرارو، شیوع بیماری کرونا در کل کشور و به ویژه دو شهر مذهبی قم و مشهد باعث شده است که با فرمان ستاد ملی کنترل بحران کرونا، اماکن و اجتماعات مذهبی به طور موقت تعطیل شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز تولیت آستان قدس رضوی، آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با صدور اطلاعیه مشترک، مراتب عذرخواهی خود را به پیشگاه ملت مؤمن و شریف ایران به سبب «محدودیتهای موقت» ایجادشده در زیارت و عدم امکان ارائه خدمات به زائران حرمهای مطهر ابراز داشتند.
روز گذشته پس از بستن دربهای حرم مطهر حضرت معصومه (س) تعدادی از افرادی در مقابل حرم جمع شدند و تلاش کردند وارد شوند، اما با ممانعت نیروهای انتظامی در حرم روبه رو شدند. آنها از توضیحات ارائه شده قانع نشدند و "حیدر"، "حیدر" گویان با حمله به سمت درب حرم، بخشی از درب را شکستند. پس از آن نیروهای انتظامی این عده را پراکنده کرد و درب حرم جوشکاری شد.
این اتفاق بازتاب وسیعی در شبکههای اجتماعی داشت و انتقادات زیادی را برانگیخت. ساعتی بعد پس از بستن درب حرم امام رضا (ع) در مشهد نیز جمعی از منتقدان تندرو تلاش کردند وارد حرم شوند. به گیتها حمله کردند و تا حدودی هم پیش رفتند، اما با برخورد نیروهای انتظامی از محل پراکنده شدند.
ویدئوهای منتشر شده نشان میدهد شب گذشته اوضاع در حرم امام رضا"ملتهب" بوده است. معترضان میگفتند که دولت، وزارت بهداشت و هر کسی این تصمیم را گرفته "غلط" کرده است. این ادبیات در معترضان قم نیز وجود داشت.
حوزه علمیه پس از حادثه قم آن را محکوم کرد و در بیانیهای نوشت: «بدون شک هیچ موضوعی نمیتواند بهانهای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن درب این بارگاه سخت و جانکاه است، ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همهجانبه، چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود.»
حوزه علمیه این اقدام را به "افراطگرایی"و "به دور از عرف شریعت" خواند که "درصدد ضربه زدن به ملت و انقلاب برآمدهاند."
پس از حوادث قم صبح امروز پلیس اعلام کرد: "دو نفر از هنجارشکنان که عصر روز گذشته در مقابل حرم حضرت معصومه تجمع کرده بودند و به ساحت مقدس حرم توهین کردند، دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند."
گفته میشود دیگر نهادهای امنیتی نیز در این باره دستگیریهایی داشته اند.
این ادعا بیشتر از سوی طیفی از اصولگرایان مطرح میشود. اما منتقدان این ادعای میگویند این طیف آدرس غلط میدهند.
صادق شیرازی روحانی مخالف نظام است که عقاید تندروانه از جمله تائید "قمه زنی" دارد. طرفداران شیرازی برد رسانهای زیادی دارند و چند شبکه ماهوارهای را در انگلیس به راه انداخته اند. منتقدان این طیف میگویند او وابسته به انگلیس است.
آنها معتقدند حوادث دیروز قم و مشهد توسط "تشییع انگلیسی" سازمان دهی شده است. اصولگرایان، لیسیدن ضریح که چندی پیش در قم و مشهد رخ داد نیز به همین طیف نسبت میدهند.
در همین راستا سایت رسا وابسته به حوزه علمیه نوشت: "لیدرهای وابسته به جریان تشیع انگلیسی سردمدار این حرکت بودند که همواره با رفتارهای افراطی خود در صدد نامعقول نشان دادن چهره شیعه هستند."
این سایت اتفاقات رخ داده در قم و مشهد را "فتنه مذهبی" خواند؛ و نوشت: «مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید در پیامهای جداگانهای مراعات توصیههای بهداشتی را بر اساس موازین فقهی شرعا واجب دانستند.»
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد نیز از موضعی مشابه سخن گفته و تاکید کرد معترضان قم و مشهد به دنبال زیارت نبودند بلکه "درصدد بودند که حتی درهای حرم را آتش بزنند و وارد حرم شوند." او افزد: «سرشاخههای این جریانات که به سرویسهای جاسوسی انگلیس وابسته هستند باید توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی شناسایی و برخورد قاطع و لازم با آنها صورت پذیرد.»
با وجود اینکه عدهای میگویند این اتفاق به حامیان صادق شیرازی ربط دارد، اما ویدئویی در مشهد منتشر شده که یکی از معترضان که در کنار او چند روحانی نیز حضور دارند میگوید "ما نه چپ هستیم نه راست، ما نیروهای انقلابیم، شیعه انگلیسی نیستیم."
در همین راستا برخی از اصولگرایان نیز دیدگاه مشابهی دارند. حجت الاسلام محمد رضا زائری روزنامه نگار اصولگرا در این باره نوشته است: «شیرازی؟ فرقه؟ انگلیس؟ بفرمایید اولین روحانی محترم و فرزانهای که تشریف بردند حرم و ضریح را بوسیدند و عکسش پخش شد کی بود؟ مسأله را به یک جریان تقلیل دادن هم سادگی است و هم پرسش ایجاد میکند و تالی فاسد دارد؛ واقعا یک جریان انگلیسی این قدر گسترده و قوی است؟»
دیگر واکنشها اما در فضای رسانهای واکنشهای دیگری نیز وجود دارد که قابل تامل است. عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در توئیتر خود اتفاقات رخ داده در قم را نشانهای برای آن دانست که بحران کرونا به این راحتی حل نمیشود. او نوشت: «از همان سه هفته پیش مطرح شد که قصد قرنطینه کردن قم وجود داشته، ولی با مخالفتهای انجام شده کار به اینجا کشیده است که میبینیم. هیچوقت این خبر را نه رد کردم و نه تایید. ولی اکنون که عدهای به خود جرات میدهند که در حرم را شکسته و حیدر گویان حرم را فتح کنند یقین دارم که نه فقط دولت بلکه حکومت هم در قم کارهای نیست. با این وضعیت حل مناسب بحران کرونا یک آرزوی ناشدنی است.»
محمد مهاجری روزنامه نگار و فعال رسانهای اصولگرا هم از مواضع و رویکرد آیت الله سعید و آیت الله علم الهدی در قم ومشهد انتقاد کرد و خطاب به امامان جمعه قم و مشهد نوشت: «آنچه دیشب در اطراف این دو حرم اتفاق افتاد و عدهای باغیرت! حرمت حرم را هم رعایت نکردند بی تاثیر از برخی سخنرانیها و اظهارنظرهای قبلی شما دو بزرگوار نیست. قصد و حوصله تکرار آنها را ندارم. بروید در آرشیو مصاحبهها و سخنرانیهای آتشین تان بگردید. خواهید دید الان که توفان درو میکنیم حاصل کدام زرع و کشت شماست.»
عبدالله گنجی روزنامه نگار و مدیر مسئور روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز اتفاقات رخ داده در قم و مشهد را نوعی "تحجر" دانسته و در توئیتی نوشت: "شخصیت بزرگی از خیابان عبور میکرد. یک نفر خیلی فشار و اصرار داشت دست این شخصیت را ببوسد. محافط اون شخصیت گفت: ول کن بابا دستش را شکستی. طرف پاسخ داد جهنم بشکند بگذار ببوسمش. حالا حکایت شکستن درب حرم به بهانه ارادت است."
علی مطهری نماینده تهران هم موضعی مشابه دارد او معتقد است: «افراد جامد فکری که در اعتراض به بستهشدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.»
منبع: فرارو
کلیدواژه: سیاست مشهد گ قم حرم امام رضا حضرت معصومه قم و مشهد درب حرم عده ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۰۰۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشتپرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
تیلور سوئیفت از آن دسته هنرمندان معاصر است که در ایران نیز بین دهه هفتادیها تا دهه نودیها پرطرفدار است و نسلهای جوانتر ایرانی راحتتر با آهنگهای او ارتباط برقرار میکنند، اما دقیقا چه چیزی خوانندهای مانند تیلور سوئیفت را در بین حتی ایرانیها محبوب میسازد؟
به گزارش ایسنا، با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سؤال کنید که علت علاقهشان به این هنرمند چیست؟ احتمالاً پاسخ دهند که، چون میتوانند با ترانههای او همزادپنداری کنند و بهراحتی خود را بهعنوان راوی ترانههایش تصور کنند، اما در کنار این ویژگی نمیتوان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمیکند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پستهای طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراکگذاری آن پستها.
اما چرا امروز از تیلور سوئیفت مینویسیم؟ در هفتههای اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند میگفت.
در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرمهای موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.
اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تکآهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخششده در یک روز را ثبت کرد.
سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخششدهترین آلبوم در یک روز و پخششدهترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرمهای پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریمهای روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطبترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.
اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده میشود؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمیتوان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاههای نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبومهای قبلیاش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.
در ادامه، اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.
موسیقی سوئیفتتوبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، میگوید: «نمیتوانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگهایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگهایی که تیلور مینویسد، فوقالعاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبومهای متوالی این کار را انجام میدهد.»
درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، میگوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او میداند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگهای او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و میتوانم به آهنگهای او، حتی آهنگهایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»
همه کاره بودن اوسوئیفت به طرز ماهرانهای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفهای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ میگویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.
سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیهکنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.
در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود، اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگها حفظ کرد. سوئیفت، اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بیسابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.
البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگیهای بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال میکردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستانسرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.
هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.
نوبیل درباره این اقدام میگوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش میکنند، اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»
هوش تجاری سوئیفتکونیگزبرگ میگوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمیشود، بلکه در مورد تجارت است و مهارتهای تجاری تیلور شگفتانگیز است».
درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکتهای استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العادهای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروشترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.
همچنین بازاریابی رسانههای اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی مینشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانههای اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.
حرکت درخشان سوئیفتاز اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبومهای اولیهاش به طور گستردهای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد میشود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبطهای تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافیجویانه بیسابقه، سوئیفت آلبومهای خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبطهای جدید به دست آورد.
در حالی که سوئیفت خاطرنشان میکند که همه اینها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است، اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبومهای تازه ضبطشده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.
آینده نگری اونوبیل میگوید سوئیفت درک ذاتی از خواستههای مخاطبانش دارد و این توانایی میتواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتیها میداند:
۱۹۸۹زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگهای زد و کالوین هریس با آهنگهای پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل میگوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده میکرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال میکند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.
شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰نوبیل میگوید در طول قرنطینه همهگیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبومها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.
کونیگزبرگ میگوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکسکننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»
فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروشترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح میدهد، این موفقیت تصادفی نبود.
او ادامه میدهد: «طرفداران با این آهنگها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش میکردند؛ آهنگهایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانهها و درختان صحبت میکردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»
تور eraنوبیل میگوید دو نیروی فرهنگی را میتوان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانههای اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربههای جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با دهها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگهای تیلور سوئیفت بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه میگوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».
آیا میتوان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟
خیر.
نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمانهای دیگری انجام میداد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمیشد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر میشد، تأثیر مشابهی نداشت. اینگونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن میشوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شدهاند، ترکیب نادری است.
بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است، اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.
وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت میکند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت میکند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت میکند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه میشود. دلیل اینکه میتوانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاهپوست است و نژاد دارد.
البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی میمانند و نمیتوان به هیچ وجه او را بزرگترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.
آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیتهای برتر و موفقیت افسونکننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید میکند و بهطور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت میکند.